Wednesday, October 31, 2018

MOHD ROSDI OSMAN SIFU KERUSI RODA


Beliau sangat disegani dalam kalangan rakan-rakan OKU. Itulah Mohd Rosdi Osman atau lebih mesra dipanggil Abe Rosdi atau Cikgu Rosdi. 

Mengalami kecederaan saraf tunjang sejak 13 Januari 1993, hampir separuh dari umurnya berada di atas kerusi roda. Beliau lumpuh akibat dihempap bas yang dibaikinya pada 25 tahun yang lepas.

Namun begitu, beliau sangat aktif dalam aktiviti-aktiviti OKU terutamanya yang melibatkan penggunaan kerusi roda.




Kemahiran kerusi roda yang dimiliki beliau dikongsi bersama-sama rakan OKU yang lain. Beliau terlibat dalam banyak program melatih pelatih-pelatih baru kerusi roda serta banyak memberi motivasi kepada rakan-rakan OKU terutamanya yang mengalami kecederaan saraf tunjang. Maka tidak hairan ramai yang menggelar beliau sebagai SIFU KERUSI RODA.


Beliau yang merupakan presiden Persatuan Spinal Pantai Timur aktif dalam kebanyakan program kendalian kerusi roda dan support group sekitar Kelantan, Terengganu dan Pahang.



Lebih dari itu beliau juga aktif dalam persatuan OKU yang lain seperti MASIA dan MASAA serta banyak menjelajah diseluruh semenanjung Malaysia berkongsi kemahiran dan pengalaman beliau.


Semoga beliau terus aktif dalam aktiviti-aktiviti OKU dan aktiviti berkerusi roda.

No comments:

Post a Comment