Wednesday, September 12, 2018

PANDUAN PERJALANAN TRAIN ETS UNTUK OKU



ETS (Electric Train Service) merupakan perkhidmatan keretapi di bawah penyelenggaraan KTMB yang menghubungkan antara bandar (intercity) terutamanya untuk perjalanan ke Utara tanah air. Ia merupakan perkhidmatan awam yang mesra pengguna termasuk juga untuk golongan Orang Kurang Upaya.


Kami kongsikan panduan perjalanan perkhidmatan ETS untuk OKU.

HARGA TIKET

Tiket yang dibeli di kaunter
KTM. jangan lupa
membawa kad oku bersama
Tiket perjalanan menaiki ETS bagi seorang OKU amatlah berbaloi kerana terdapat diskaun perjalanan bagi pemegang kad OKU. Sebagai contoh, tiket perjalanan dari KL SENTRAL ke Sungai Petani adalah hampir separuh dari harga asal iaitu dari RM62.00 kepada RM35 untuk Kelas Gold. Bahkan bagi OKU yang membawa pengiring juga layak mendapat diskaun perjalanan. Diskaun pengiring adalah untuk seorang sahaja.

Dari segi tempoh perjalanan, ia boleh dikatakan agak cepat. Sebagai contoh perjalanan dari KL Sentral ke stesen KTM Sungai Petani adalah selama 4 jam 10 minit. Terdapat skrin tv info perjalanan yang mencacatkan kelajuan train. Adakalanya mencecah 140kmj. Ia berhenti di beberapa stesen utama sebelum sampai Sungai Petani bagi tiket kelas Platinum seperti di Batu Gajah, Ipoh, Kuala Kangsar, Taiping dan Sungai Petani.


PEMBELIAN TIKET

Bagi penumpang OKU yang menggunakan kerusi roda, tongkat, atau memerlukan pertolongan dari kru ETS, dinasihatkan untuk mengambil seat di Koc D, kerana semua kemudahan OKU serta staff berada berdekatan Koc D.

Pembelian tiket boleh dibeli di kaunter KTM atau pembelian secara online.. Untuk pembelian secara online, boleh layari laman https://eticket.ktmb.com.my/guest/user/login. Jangan lupa untuk mendaftar dahulu jika anda pertama kali menggunakan khidmat pembelian tike online ini.

Selanjutnya pilih perjalanan anda samaada sehala atau “return. Kemudian pilih destinasi, tarikh dan anggaran waktu perjalanan untuk bertolak serta jumlah bilangan penumpang. Kemudian klik search.




Setelah menekan butang search, anda akan dapat paparan tentang tarikh dan waktu perjalanan, Jenis perkhidmatan koc, tempoh perjalanan serta tempoh ketibaan di destinasi dan juga harga untuk perjalanan. Harga yang dipaparkan adalah harga untuk orang biasa. Namun untuk mendapatkan diskaun perjalanan untuk OKU, anda perlu melengkapkan maklumat selanjutnya.

Setelah anda memilih tarikh dan waktu perjalanan, klik pada butang proceed di sebelah kanan untuk paparan seterusnya iaitu PASSENGER INFO dengan mengisi maklumat peribadi; nama penuh, nombor kad pengenalan, tarikh lahir anda perlu memilih ikon ORDINARY TICKET dan klik pada paparan DISABLED. Harga asal perjalanan "return" akan bertukar daripada RM164 kepada RM90 sebagaimana dalam paparan di bawah.


Harga tiket berbeza-beza mengikut destinasi dan jenis perkhidmatan KOC samaada untuk kelas Silver, Gold atau Platinium. Yang membezakan tren dan harga tren ini adalah perhentiannya. Platinum lebih cepat, kurang berhenti mengambil penumpang dan jarak masa yang singkat. Silver lebih lama masa perjalanannya kerana banyak stop/berhenti untuk mengambil penumpang.

Anda digalakkan rancang perjalanan dengan pembelian tiket secara awal samaada melalui kaunter KTM atau di atas talian kerana ramai pengguna menggunakan perkhidmatan ini terutamanya pada hujung minggu atau musim cuti perayaan.



HENTIAN STESEN

Terdapat 15 stesen hentian ETS dari KL sentral ke Padang Besar sebagaimana berikut:

PERKHIDMATAN DAN KEMUDAHAN DI DALAM TRAIN
No automatic alt text available.
Dari segi perkhidmatan perjalanan pula, koc untuk OKU berkerusi roda kebiasannya berada ditempatkan di Koc D. Mungkin kerana ia berdekatan dengan tandas OKU dan bersebelahan kaunter makanan dan minuman. OKU berkerusi roda boleh memilih untuk duduk di atas kerusi rodanya sepanjang perjalanan ataupun pindah ke kerusi penumpang. Sekiranya anda memilih untuk pindah ke kerusi penumpang, anda boleh lakukan dengan sendiri atau meminta bantuan staf KTM.


No automatic alt text available.
Terdapat juga kemudahan tandas yang agak luas dan selesa untuk digunakan dalam perjalanan. Ia bersifat gunasama tak kira fizikal yang sempurna atau berkerusi roda. Juga tidak kira lelaki dan wanita. Tandasnya amat bersih dan ada flip handbar untuk dipegang kalau nak pindah ke mangkuk tandas. Cuma sedikit bergoyang disebabkan perjalanan train.
Selain itu perkhidmatan makanan dalam train juga disediakan. Ia terletak di koc C berdekatan dengan tandas. Akses ke sana juga mudah. Namun sekiranya anda agak sukar untuk ke sana, boleh meminta bantuan staf KTM untuk membelinya. Bilik staf berada di hadapan tempat duduk OKU di antara KOC C dan KOC D.
Image may contain: indoor

Selain itu perkhidmatan surau juga terdapat di Koc C

Manakala terdapat juga soket plug untuk cas telefon ataupun laptop anda yang berada di bawah tempat duduk masing-masing.

Membawa Pakaian Yang Sesuai

Keadaan di dalam train agak sejuk, jadi lebih baik sediakan sweater atau bawa selimut sendiri kalau sesiapa yang tak tahan sejuk.
Sementara itu, bagi sesiapa yang suka main handphone 24 jam, di sesetengah kawasan, line internet agak perlahan. Mungkin kerana laluan perkhidmatan ETS agak berbeza dari highway PLUS yang berhampiran pencawang telekomunikasi.
Kesimpulannya perjalanan pulang dengan ETS memang berbaloi dan perkhidmatan yang di sediakan juga adalah terbaik.

Semoga Bermanfaat
Dari Persatuan Advokasi Kecederaan Saraf Tunjang Malaysia (MASAA)







No comments:

Post a Comment