Tuesday, October 23, 2018

SCUBA SEBAGAI TERAPI DAN KEYAKINAN DIRI: PENGALAMAN TAEHA

Nurul Fathiah atau lebih mesra dengan panggilan Taeha dalam kalangan rakan-rakan
Sesuatu yang tidak pernah diimpikan untuk menyelam di dasar laut selepas mengalami kecederaan saraf tunjang. Itulah pengalaman yang dikongsikan oleh gadis ini. Beliau yang lebih mesra dengan panggilan Taeha di kalangan rakan-rakan menceritakan pengalaman selam skuba di bawah bimbingan Tuan Syed Abdul Rahman dari Kids Scuba dan Dive Heart Malaysia.
Taeha ketika sesi latihan dibawah kendalian Kids Scuba dan Diveheart
Taeha atau nama sebenar beliau Nurul Fathiah mengalami kecederaan saraf tunjang (spinal cord injury-SCI) secara tiba-tiba selepas bangun dari tidur sejak 2003. Menjadi lumpuh banyak mengubah kehidupan beliau dari seorang yang boleh berjalan kepada berkerusi roda. Namun aktiviti scuba yang beliau ceburi menjadikan beliau kini lebih berkeyakinan dalam menjalani aktiviti seharian.
Sesi latihan yang dijalankan di Kolam

Beliau pada permulaan ketika menceburi aktiviti selam scuba ini merasa sedikit bimbang adakah orang yang berkerusi roda seperti beliau mampu lakukan.
Beliau menceritakan "pada permulaan memang takut tak yakin langsung boleh buat.. macam2 fikir boleh buat ke? " Namun selepas menjalani beberapa latihan secara professional dari Tuan Syed Abdul Rahman dan pasukan Diveheart Malaysia, segalanya menjadi mudah.

Taeha (2 dari kanan) ketika selama scuba di Pulau Bidong, Terengganu. Kredit Photo UMT
Taeha menggambarkan aktiviti scuba menjadikan beliau seperti orang biasa yang lain yang mampu juga OKU seperti beliau lakukan "lepas dah training di ajar segala teknik, Alhamdullilah lagi semangat nak buat.. tak rasa pun diri ni lumpuh bila dalam air. Rasa normal je..paling best macam therapy badan ringan..." katanya yang berasal dari Banting, Selangor itu lagi.

Lanjutaan daripada latihan scuba ini, beliau bersama-sama rakan-rakan OKU yang lain dibawa berskuba di Pulau Bidong pada 18 dan 19 Oktober 2018 untuk mendapatkan lesen "open water scuba diving".
Memetik laporan daripada portal https://kampusuols.com, Taeha menceritakan “Bila dapat peluang ke Pulau Bidong, dengan kemahiran yang dipelajari di kelas selam skuba sebelum ini, saya buang semua ketakutan dalam diri seperti takut lemas dan sebagainya dan yakinkan diri bahawa saya mampu melakukannya.
Taeha bersama-sama pasukan Rehabilitasi PPUM yang turut menyertai aktiviti selam skuba di Pulau Bidong. Turut menyertai artis Fauziah Latif. Kredit Photo: Chua Siew Chien
“Alhamdulillah....semua sesi selaman dapat saya lakukan dengan baik dan berharap dapat lebih aktif dalam sukan selam skuba ini pada masa depan,”Semoga Taeha terus bersemangat menjalani kehidupan seharian sebagai seorang yang mengalami kecederaan saraf tunjang.

No comments:

Post a Comment